array(4) { ["s"]=> string(9) "wiadomosc" ["s3"]=> string(4) "3694" ["s4"]=> string(7) "oldnews" ["s2"]=> string(18) "ke-o-handlu-lud¼mi" } Europe Direct PoznaÅ„

Data publikacji: 23.05.2016

KE o handlu ludźmi

Komisja zÅ‚ożyÅ‚a dziÅ› pierwsze sprawozdanie dotyczÄ…ce postÄ™pów w walce z handlem ludźmi. Przedstawiono w nim tendencje i wyzwania zwiÄ…zane z handlem ludźmi, przeanalizowano poczynione postÄ™py i podkreÅ›lono najpoważniejsze kwestie, którymi Unia Europejska i jej paÅ„stwa czÅ‚onkowskie muszÄ… zająć siÄ™ w pierwszej kolejnoÅ›ci. 


Postępy są niewątpliwe, jednak aby skutecznie zwalczać handel ludźmi państwa członkowskie UE muszą zwiększyć wysiłki.

Komisarz ds. migracji, spraw wewnÄ™trznych i obywatelstwa Dimitris Avramopoulos powiedziaÅ‚: „Fakt, że w XXI wieku w UE ludzi siÄ™ sprzedaje, kupuje i wykorzystuje jak towary jest niewybaczalny i niemożliwy do zaakceptowania zarówno pod wzglÄ™dem moralnym, jak i prawnym. SkoÅ„czenie z tym jest naszym indywidualnym, zbiorowym i prawnym obowiÄ…zkiem. W tym celu wprowadziliÅ›my solidne i dalekosiężne ramy prawne. Naszym gÅ‚ównym zadaniem jest teraz dopilnowanie, by byÅ‚y one w peÅ‚ni stosowane, tak by sprawcy ponosili odpowiedzialność, a ofiary byÅ‚y należycie chronione i wspierane. Dzisiejsze przeÅ‚omowe sprawozdanie pomoże nam w dalszym rozwijaniu ram polityki”.

Myria Vassiliadou, unijny koordynator ds. zwalczania handlu ludźmi, powiedziaÅ‚a: „PrzyjÄ™cie w 2011 r. unijnej dyrektywy w sprawie zwalczania handlu ludźmi stanowiÅ‚o impuls do dziaÅ‚aÅ„ sÅ‚użących podnoszeniu Å›wiadomoÅ›ci na temat skali tego zjawiska w UE oraz koniecznoÅ›ci zwalczania go przy użyciu szerokiego spektrum narzÄ™dzi, od kodeksu karnego po Å›rodki zapobiegawcze. Tendencje i wyzwania okreÅ›lone w sprawozdaniu wyraźnie pokazujÄ…, że już najwyższy czas, by paÅ„stwa czÅ‚onkowskie zwiÄ™kszyÅ‚y wysiÅ‚ki na rzecz skutecznego wdrożenia dyrektywy i wywiÄ…zania siÄ™ ze swych zobowiÄ…zaÅ„”.

Ze sprawozdania wynika, że w latach 2013-2014 zarejestrowano 15 846 kobiet, mężczyzn, dziewczÄ…t i chÅ‚opców jako ofiary handlu ludźmi w UE. Zważywszy na zÅ‚ożoność sprawozdawczoÅ›ci na temat tego zjawiska, faktyczna liczba ofiar może być znacznie wyższa niż wynika z rejestrów organów krajowych. Zgodnie ze sprawozdaniem nadal najbardziej rozpowszechniony jest handel ludźmi w celu wykorzystywania seksualnego (67 % zarejestrowanych ofiar), a nastÄ™pnie – handel ludźmi do celów pracy przymusowej (21 % zarejestrowanych ofiar). Ponad trzy czwarte zarejestrowanych ofiar stanowiÅ‚y kobiety (76 %), a co najmniej 15 % dzieci.

JednÄ… z najgwaÅ‚towniej rosnÄ…cych tendencji jest liczba dzieci padajÄ…cych ofiarÄ… handlarzy ludźmi. Stwierdzono też wzrost liczby ofiar niepeÅ‚nosprawnych oraz pochodzenia romskiego. W sprawozdaniu podkreÅ›lono również powiÄ…zania miÄ™dzy handlem ludźmi a innymi formami przestÄ™pczoÅ›ci i wykorzystywania osób najbardziej narażonych na zagrożenia w kontekÅ›cie obecnego kryzysu migracyjnego, a także szerokie wykorzystywanie internetu i nowych technologii do werbowania ofiar.

Aby sprostać kluczowym wyzwaniom w dziedzinie zwalczania handlu ludźmi, paÅ„stwa czÅ‚onkowskie UE muszÄ… w peÅ‚ni i poprawnie wdrożyć unijnÄ… dyrektywÄ™ w sprawie zwalczania handlu ludźmi, by zwiÄ™kszyć liczbÄ™ dochodzeÅ„ i skuteczniej Å›cigać sprawców, ustanowić odpowiednie mechanizmy sÅ‚użące wczesnej identyfikacji ofiar i ich ochronie oraz wzmocnić Å›rodki zapobiegania handlowi ludźmi.

Komisja bÄ™dzie kontynuować prace nad skoordynowanÄ… i spójnÄ… reakcjÄ… na handel ludźmi. Do koÅ„ca 2016 r. Komisja opublikuje dwa sprawozdania dotyczÄ…ce zgodnoÅ›ci i kryminalizacji oraz strategiÄ™ w sprawie zwalczania handlu ludźmi na okres po 2016 r. Najważniejszym priorytetem jest ochrona dzieci na szlaku migracyjnym. W swej reformie wspólnego europejskiego systemu azylowego Komisja zwraca też szczególnÄ… uwagÄ™ na maÅ‚oletnich bez opieki - wyjÄ…tkowo bezbronnych wobec handlarzy ludźmi.

Kontekst

Handel ludźmi stanowi pogwaÅ‚cenie praw podstawowych i jest wyraźnie zabroniony na mocy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. ZostaÅ‚ również wskazany jako przestÄ™pstwo w art. 83 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

PrzyjÄ™ta w 2011 r. dyrektywa w sprawie zwalczania handlu ludźmi promuje stosowanie podejÅ›cia ukierunkowanego na ofiary, obejmujÄ…cego aspekt pÅ‚ci, i uwzglÄ™dnia dziaÅ‚ania w tak różnych obszarach, jak: przepisy prawa karnego, Å›ciganie przestÄ™pców, wsparcie dla ofiar oraz prawa ofiar w postÄ™powaniu karnym, zapobieganie handlowi ludźmi i monitorowanie stosowania dyrektywy.

Strategii UE na rzecz wyeliminowania handlu ludźmi na lata 2012-2016  UE okreÅ›liÅ‚a 40 konkretnych i praktycznych Å›rodków zwalczania handlu ludźmi, które kÅ‚adÄ… nacisk na ochronÄ™ ofiar i ich prawa.

Wyniki pierwszego sprawozdania na temat postÄ™pów w walce z handlem ludźmi zostanÄ… uwzglÄ™dnione przy opracowywaniu strategii w sprawie zwalczania handlu ludźmi na okres po 2016 r., która zostanie opublikowana w 2016 r.

Unijny koordynator ds. zwalczania handlu ludźmi odpowiada za poprawÄ™ koordynacji i spójnoÅ›ci miÄ™dzy instytucjami i agencjami unijnymi, paÅ„stwami czÅ‚onkowskimi i podmiotami miÄ™dzynarodowymi oraz rozwijanie istniejÄ…cych i tworzenie nowych unijnych strategii politycznych w zakresie walki z handlem ludźmi.

Dodatkowe informacje

Arkusz informacyjny: Pierwsze sprawozdanie Komisji na temat postÄ™pów w walce z handlem ludźmi 

Sprawozdanie Komisji na temat postÄ™pów w walce z handlem ludźmi (2016) 

Dokument roboczy sÅ‚użb Komisji 

Strona internetowa Komisji: Razem przeciwko handlowi ludźmi

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.