array(4) { ["s"]=> string(9) "wiadomosc" ["s3"]=> string(4) "3762" ["s4"]=> string(7) "oldnews" ["s2"]=> string(27) "ke-a-uprawnienia-do-polowow" } Europe Direct Poznań

Data publikacji: 29.08.2016

KE a uprawnienia do połowów w Morzu Bałtyckim na rok 2017

Opiera się on na niedawno przyjętym wieloletnim planie zarządzania rybołówstwem na Morzu Bałtyckim oraz uwzględnia opinie naukowe uzyskane w maju 2016 r.


Komisja proponuje zwiększenie limitów połowowych dla sześciu spośród dziesięciu stad ryb (stada śledzia, szprota i gładzicy w basenie zachodnim, środkowym i w Zatoce Botnickiej oraz stado łososia w basenie głównym) oraz zmniejszenie limitów dla dwóch stad (stado śledzia atlantyckiego w Zatoce Ryskiej i łososia w Zatoce Fińskiej). Komisja pragnie zgromadzić więcej informacji, zanim zaproponuje limity połowowe dla dwóch stad (wschodniego i zachodniego stada dorsza).

Karmenu Vella, komisarz ds. Środowiska, Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa, stwierdził: Kluczowym celem Wspólnej Polityki Rybołówstwa UE jest nadanie połowom europejskim zrównoważonego charakteru. Zaproponowane dziś limity połowowe zostały ustalone z uwzględnieniem tego właśnie celu. To dobra wiadomość dla tych, którym zależy na zdrowych połowach, przede wszystkim dla samych rybaków.

Ze społeczno-gospodarczego punktu widzenia wniosek Komisji powinien przyczynić się do poprawy ogólnych wyników gospodarczych w całym regionie Morza Bałtyckiego, pomimo istotnych różnic między poszczególnymi segmentami floty i rybołówstwa. Dzięki temu wnioskowi mogą wzrosnąć zarówno dochody (o 13 mln €), jak i zatrudnienie na poziomie basenu morskiego.

Największa zmiana dotyczy połowów gładzicy, dla których limit zgodnie z przedstawionym wnioskiem wzrósłby o 95 proc. Świadczy to o dobrej kondycji stada, które rośnie od 2008 r. Wynika to również z faktu, że od 2017 r. rybacy będą musieli wyładowywać wszystkie złowione gładzice, aby wyeliminować powodującą marnotrawstwo praktykę odrzutów.

Jednocześnie w opinii Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) stan zachodniego stada dorsza bałtyckiego nie poprawił się w tym roku. Presja połowowa wywierana przez połowy przemysłowe i rekreacyjne nadal jest wysoka, a dotychczasowe środki nie przyniosły pożądanego efektu, jakim jest odbudowa stada.

Komisja bada wspólnie z władzami krajowymi i zainteresowanymi stronami – w tym rybakami zawodowymi i rekreacyjnymi – jakie działania należy podjąć, aby umożliwić stadu odbudowę, a jednocześnie zagwarantować rentowność sektora rybołówstwa.

Państwa członkowskie mogą korzystać ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) celem wspierania rybaków w okresie, gdy będą obowiązywać niezbędne redukcje kwot. Komisja już zapewniła władze państw członkowskich, że będzie dążyć do udostępnienia takich środków w sposób szybki i efektywny.

Ponadto Komisja zwróciła się do Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF), który jest jej naukowym organem doradczym, o przeanalizowanie wpływu rybołówstwa rekreacyjnego na zasoby dorsza w Bałtyku i ocenę różnych możliwych środków zarządzania stadami. Komisja zaproponuje limity połowowe dla stad dorsza w Morzu Bałtyckim (zachodniego i wschodniego), gdy wyjaśnienia te będą dostępne.

Przedstawiony wniosek zostanie omówiony przez ministrów państw członkowskich na październikowym posiedzeniu Rady ds. Rybołówstwa w Luksemburgu.

Kontekst

Wniosek Komisji jest zgodny z komunikatem Komisji o uprawnieniach do połowów na 2017 r.[1].

Konsultacje przeprowadzono również z Regionalnym Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego (BSAC).

 

Tabela: Przegląd zmian całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) w latach 2016–2017 (dane w tonach z wyjątkiem łososia, dla którego podano liczbę sztuk)

obszar połowowy ICES; podrejon
2016
2017
Wniosek Komisji (w tonach i procentowa różnica w stosunku do TAC z 2015)
Podstawa wniosku
Porozumienie wypracowane przez Radę (TAC) (w tonach i procentowa różnica w stosunku do TAC z 2015)
Wniosek Komisji (w tonach i procentowa różnica w stosunku do TAC z 2016)
Podstawa wniosku
Wschodnie stado dorsza
25-32
41143
-20 %
przy założeniu ograniczonego dostępu do danych
41143
-20 %
-
-
Zachodnie stado dorsza
22-24
10363
-35 %
MSY
12720
-20 %
-
-
Zachodnie stado śledzia
22-24
24797
12 %
MSY
26274
18 %
28401
8 %
Wieloletni plan zarządzania, docelowe wartości śmiertelności połowowej, o których mowa w art. 4 ust. 2, 3 i 4
Stado śledzia w Zatoce Botnickiej
30-31
103254
-35 %
MSY
120872
-24 %
140998
17 %
Stado śledzia w Zatoce Ryskiej
28,1
30623
-21 %
MSY
34915
-10 %
27429
-21 %
Stado śledzia z basenu centralnego
25-27, 28.2, 29, 32
177505
9 %
MSY
177505
9 %
191129
8 %
Szprot
22-32
184336
-14 %
MSY
202320
-5 %
282349
40 %
Gładzica
22-32
4034
18 %
MSY
4034
18 %
7862
95 %
MSY
Stado łososia w basenie głównym
22-31
105850
10 %
MSY
95928
0 %
105696
10 %
MSY
Stado łososia w Zatoce Fińskiej
32
10024
-24 %
Zasady ostrożnego zarządzania zasobami
13106
0 %
9403
-28 %
Zasady ostrożnego zarządzania zaso

[1]Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady – Konsultacje w sprawie uprawnień do połowów na 2017 r. w ramach wspólnej polityki rybołówstwa. COM(2016) 396 final

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.