array(4) { ["s"]=> string(9) "wiadomosc" ["s3"]=> string(4) "5890" ["s4"]=> string(7) "oldnews" ["s2"]=> string(31) "ke-podejmuje-dzialania-na-rzecz" }
Data publikacji: 24.08.2021
Komisja opublikowała dziś wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie kształcenia mieszanego na rzecz wysokiej jakości szkolnictwa podstawowego i średniego sprzyjającego włączeniu społecznemu. „Kształcenie mieszane” w ramach kształcenia i szkolenia formalnego to termin opisujący sytuację, w której szkoła, pedagog lub osoba ucząca się stosują więcej niż jedną metodę w procesie uczenia się.
Może to być łączenie nauki w szkole z nauką w innym środowisku (przedsiębiorstwa, ośrodki szkoleniowe, nauka na odległość, na wolnym powietrzu, w obiektach kultury itp.) lub łączenie różnych narzędzi edukacyjnych, które mogą być cyfrowe lub nie. Komisja proponuje środki krótkoterminowe, aby zaradzić najpilniejszym problemom, które pogorszyła pandemia COVID-19, a także przyszłościową wizję kształcenia mieszanego łączącego różne środowiska i narzędzia edukacyjne w szkolnictwie podstawowym i średnim, aby pomóc w tworzeniu bardziej odpornych systemów kształcenia i szkolenia.
Europejska komisarz do spraw innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży Marija Gabriel powiedziała z tej okazji: Dążenie do realizacji wizji lepszej jakości kształcenia i szkolenia sprzyjającego włączeniu społecznemu nie ogranicza się jedynie do sytuacji wywołanej COVID-19. To szansa na wyciągnięcie wniosków i wykorzystanie zdobytych w ostatnim czasie doświadczeń. W prezentowanym dzisiaj wniosku nakreśliliśmy wizję edukacji, jakiej życzymy sobie w Europie. To edukacja, która wspiera osiąganie ogólnych celów europejskiego obszaru edukacji i planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, aby promować jakość i włączenie społeczne oraz zieloną i cyfrową edukację w całej Europie. Zalecenie ma pomóc państwom członkowskim we wzmacnianiu gotowości i działań środowiskowych krajowych systemów edukacji, z korzyścią dla uczniów i studentów, ich rodzin i kadry pedagogicznej.
Kształcenie mieszane może poprawić włączający charakter edukacji, zwłaszcza dzięki jego elastyczności. Może poprawić edukację na terenach oddalonych i obszarach wiejskich, a także kształcenie osób należących do społeczności podróżujących, pacjentów szpitali, rezydentów ośrodków opiekuńczych oraz osób trenujących wyczynowo. Wszystkie środowiska i narzędzia powinny być w równej mierze dostępne dla grup mniejszościowych, dzieci z niepełnosprawnościami lub pochodzących ze środowisk znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej i nie powinny prowadzić do dyskryminacji ani segregacji.
Wniosek Komisji w sprawie zaleceń Rady zawiera następujące zalecenia dla państw członkowskich:
Komisja jest gotowa wspierać wdrażanie zalecenia przez ułatwianie wzajemnego uczenia się i wymian między państwami członkowskimi i wszystkimi właściwymi zainteresowanymi podmiotami na forach dialogu ustanowionych w ramach europejskiego obszaru edukacji i planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, a także na platformach cyfrowych i w społecznościach w dziedzinie kształcenia i szkolenia: School Education Gateway i eTwinning.
Tematyka rozwoju kształcenia mieszanego w szkolnictwie podstawowym i średnim będzie uwzględniana w regularnych sprawozdaniach z postępów w realizacji europejskiego obszaru edukacji oraz planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027.
Komisja wzywa państwa członkowskie do szybkiego przyjęcia przedstawionego dziś wniosku w sprawie zalecenia Rady.
Więcej informacji
Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027
Autor: KE